پنجشنبه 29 شهريور 1397  |  English  |   |   |

ورود کاربران
پست الکترونیکی :
کلمه عبور :

نوع خبر

همکاری عضو هیئت علمی گروه شیمی واحد آیت الله آملی با دانشگاه خرونینگن هلند در تولید محصولات کاربردی برای درمان سرطان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی گفت: با همکاری گروه تحقیقاتی پروفسور دوملینگ از دانشگاه علوم پزشکی خرونینگن هلند در حال پژوهش برای تولید محصولاتی است که در درمان سرطان کاربرد دارد.

دکتر صمد خاکسار  با ابراز رضایت اجرای این پروژه در دانشگاه خرونینگن هلند تصریح کرد : در این پروژه تحقیقاتی با گروه تحقیقاتی پروفسور دوملینگ  بر روی  سنتز محصولات ماکروسیکی کار می کنیم که این محصولات  در درمان نوین سرطان کاربرد دارند.

به گفته خاکسار ، ماکروسیکل ها(درشت حلقه) مولکول های آلی محسوب می شوند که دارای  اتم12 یا بیشتر باشد. ثابت شده است که این مولکول ها فعالیت بیولوژیکی منحصر بفردی از خود نشان می دهد. آنتی بیوتیک های مهمی نظیر اریترومایسین، ونکومایسین، آزیترومایسین و تلیترومایسین تنها مثال های محدودی از این خانواده ترکیبات می باشند.

پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی با بیان اینکه  در سال های اخیر تلاش برای یافتن داروهای جدید برای درمان سرطان بروش ایمنوتراپی اهمیت فراوانی یافته است توضیح داد : در این روش داروی معرفی شده یکی از مجراهای بیولوژیکی به اسم پی دی 1 را می‌بندد در حالی که سلول‌های سرطانی برای مخفی ماندن از سیستم ایمنی بدن از این مجرا استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد : در تحقیق صورت پذیرفته ترکیبات ماکروسیکل پپتیدی جدیدی به روش بسیار آسان و نوین سنتز شد و در حال حاضر مطالعات آزمایشگاهی روی نحوه عملکرد مولکول های سنتزی روی سلول های سرطانی در دست بررسی است.

خاکسار با بیان اینکه نتایج این تحقیقات به صورت دو مقاله در مجلات معتبر تخصصی شیمی آلی دنیا منتشر شده است توضیح داد:  اولین مقاله در  مجله "Synthesis" کشور آلمان منتشر شده و دومین مقاله نیز در مجله  "Journal of Organic Chemistry" کشور آمریکا، که از معتبرترین و تخصصی ترین مجلات شیمی آلی دنیا  به شمار می آید به چاپ رسیده است.

صمد خاکسار عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی است و  بیش از 60 مقاله ISI و  H-Indexشان 24 می باشد. عنوان پژوهشگر برتر استان مازندران در سال 94 و برگزیده انجمن شیمی ایران به عنوان یکی از پیشگامان شیمی ایران بخشی از افتخارات این محقق جوان ایرانی است .

يکشنبه 13 اسفند 1396  8:56